True

4 goede voornemens die je makkelijk volhoudt

Goede voornemens zijn snel gemaakt en ook weer even snel vergeten. Ons goed voornemen van dit jaar: van goede voornemens goede gewoontes maken. Lees onze 4 goede voornemens die je makkelijk kan volhouden.

Voornemen 1: Vaker koken

Een goed voornemen die heel vaak terugkomt is meer zelf koken. We houden allemaal van het gemak van een voorgemaakte maaltijd, een pak frieten of een pita-aan-huis. En toch is het meestal gezonder om zoveel mogelijk zelf te koken. Het liefst met verse ingrediënten. Heel makkelijk vol te houden met deze 3 tips:


  • Maak een maaltijdplan. Voorzie ovenschotels die je kan spreiden over twee dagen. En hou het af en toe simpel met een soep of een slaatje. Vergeet de restjes niet te bewaren voor je lunch op het werk. 

  • Zoek eenvoudige en snelle recepten. Wees niet te perfectionistisch. Je hoeft heus niet elke avond een vijfsterren gerecht op tafel te toveren. 

  • Koop verse ingrediënten die in seizoen zijn. Minder keuzestress als je de natuur laat kiezen wat je gaat koken. Eten volgens de seizoenen is ook gewoon lekkerder, gezonder en beter voor de planeet.

Voornemen 2: Meer water drinken

Veel water drinken heeft alleen voordelen. Mensen die veel water drinken zouden ook langer leven. Als je de smaak van water net iets te saai vindt, hebben we genoeg tips om het iets spannender te maken. 


  • Filter je kraantjeswater. Kraantjeswater filteren is niet alleen gezonder, door te filteren gaat het ook beter smaken.

  • Maak of koop bruiswater. Bruiswater smaakt sowieso anders door het koolzuurgas en van het bruis kikker je meteen op.

  • Drink meer thee of ijsthee. Thee, en zeker kruidenthee, is gezond en heeft een heleboel relaxerende effecten. Ideaal om je wateropname te boosten.

  • Meng je water met grenadine, siroop of andere smaakmakers, zoals Gimber.

Voornemen 3: Leven met minder plastiek

Plastiek vermijden is geen gemakkelijke opgave. Het zit overal. En toch zijn er genoeg manieren om je plastic verbruik te verlagen. Deze drie tips zetten je op de goede weg:


  • Eet zoveel mogelijk vers. Verse ingrediënten bevatten vaak minder plastiek verpakking. 

  • Ga op zoek naar plastiekvrije alternatieven voor je huishouden. Probeer merken zoals Wondr, The Good Roll en Brauzz die zich 100% inzetten om zo weinig mogelijk plastiek te gebruiken.

  • Als je dan toch geen keuze hebt, kies producten met verpakkingen die uit één soort materiaal bestaan en (in principe) 100% recycleerbaar zijn. Let op de labels PE, PET, PP en PS. 


Voornemen 4: Minder suiker eten

We houden de moeilijkste als laatste. Suiker is erg verslavend en is gelinkt aan heel wat gezondheidsproblemen. Volledig stoppen met suiker zouden we zeker niet aanraden. Wat kan je wel doen? 


  • Vervang je tussendoortjes door een lekker vers stuk fruit, snackgroenten (zoals minikomkommer of wortel) ongezouten nootjes of pure chocolade. 

  • Probeer ook bewuster om te gaan met bewerkte voedingsproducten - die bevatten doorgaans meer suiker - door het etiket te raadplegen. 


Om deze webapplicatie op jouw iPhone of iPad te installeren, druk and then Add to Home Screen.