True

5 tips om de beste thee te kiezen

Op zoek naar meer energie of juist een betere nachtrust? Ontdek welke thee jou kan helpen.


Welke soorten thee zijn er? ->

Hoe kies je de beste thee? ->   

Welke soorten thee zijn er?

Zwarte, groene, oolong, witte thee en pu-erh: allemaal komen ze van de Aziatische Camellia sinensis. Alles wat die struik voortbrengt, maakt je lijf blij. De smaak en effecten worden bepaald door hoe de bladeren na het plukken behandeld worden. Duik mee in de wondere wereld van de thee.


Bij zwarte thee worden de verslenste bladeren gerold, gefermenteerd en verhit voor ze gedroogd worden. Zo krijgen ze de sterkste smaak, de donkerste kleur en het hoogste niveau van theïne.


Bij groene thee worden de bladeren onmiddellijk na de oogst verhit, waardoor oxidatie geen kans krijgt.


Bij oolong worden de bladeren gekneusd, geschud en half gefermenteerd, met een resultaat dat het midden houdt tussen zwarte en groene thee.


Witte thee is het minst bewerkt, met bladeren die direct na de oogst gedroogd worden.


Pu-erh thee tenslotte wordt gemaakt van volgroeide bladeren die na verwerking nog post-fermentatie doorlopen. Pu-erh staat bekend om zijn complexe en aardse smaak, en wordt als enige thee beter met de jaren.

Waarom is thee gezond?

Alles wat deze Camellia sinensis voortbrengt, bulkt van gezondheid. Het cafeïneniveau van je vier dagelijkse koffies bereik je bij zwarte thee aan tien stuks; bij groene thee kan je maar liefst tot twintig tellen. De cafeïne die in thee voorkomt, wordt trouwens theïne genoemd, omdat mantelstoffen het opwekkende effect langzamer laten verlopen.


Thee bevat het aminozuur L-theanine, dat angstremmend werkt omdat het de activiteit van de neurotransmitter GABA verhoogt. De combinatie van L-theanine en theïne is een toppertje voor je hersenfunctie, met een mildere roes en dus stabielere energie dan wat koffie je oplevert.


Er zijn de polyfenolen, met onder meer wonder-catechine EGCG: dit zijn natuurlijke antioxidanten die celschade helpen voorkomen en vrije radicalen de uitgang wijzen. Er zijn de vitamines B1, B2, B6 en vitamine C, die graaggeziene gasten zijn voor je energievoorziening, hormoonregulatie en immuunsysteem. Maar ook mineralen zijn van de partij in elk kopje: kalium, calcium, magnesium, zink, mangaan en fluoride.


Echte thee is dus een feest voor je hoofd en lijf, met groene thee voorop: daar zijn alle onderzoeken het over eens. Maar ook kruideninfusies doen hun duit in het theezakje. Hieronder selecteerden voor elk gewenst voordeel een heerlijke oplossing.


Wat is het verschil tussen thee en kruideninfusies?

Ook al heeft water met munt en gember niks met de Camellia sinensis te maken, toch kan je van heel wat kruiden ‘thee’ kopen. Soms is het een mengsel; munt wordt vaak aan groene thee toegevoegd. Maar evengoed gaat het om infusies die de naam thee uit gezelligheid adopteren: een kopje rozenbottel of zoethout bijvoorbeeld.


En ook al is een tasje altijd goed nieuws, niet alle thee is automatisch biologisch. Op veel theeplantages worden bestrijdingsmiddelen en kunstmest gebruikt, en bij de verwerking voegt men kunstmatige smaak-, kleur- en geurstoffen toe. Bekijk dus goed de ingrediënten: een pakje bio thee zal niet nalaten dat heel duidelijk te vermelden.


Wat is matcha?

Het is gifgroen en smaakt naar umami, wat doet denken aan een wervelwind van spinazie en avocado. Intussen vind je geen koffiebar meer zonder dit superfood onder de superfoods: matcha is een geconcentreerde versie van groene thee.


Ook afkomstig van de theeplant worden de bladeren de laatste weken voor de pluk bedekt in de schaduw, wat voor meer bladgroen en een tragere groei zorgt. Zo neemt de concentratie aan aminozuren toe.


Ze worden vervolgens gedroogd en verpulverd, ontdaan van stengels en nerven. Je mengt het poeder door je ontbijt of klopt het in water met een bamboeklopper.


Een kopje bevat tien keer meer antioxidanten dan normale groene thee. Matcha stimuleert de concentratie en energie een hele dag lang en bevat vezels, chlorofyl en vitamines. Een hype die een blijvertje wordt, in onze voorraadkast alvast.

Hoe kies je de beste thee?

 1. Thee die je energie geeft  

Ginseng heeft een verkwikkende smaak en een pittig randje. Zijn naam verwijst naar de mythische essentie van de mens: lichaam, geest en ziel. De thee wordt van de Panax Ginseng wortel getrokken, die makkelijk tien jaar kan worden en met wat verbeelding aan een mensenlichaam doet denken. De voordelen van het drankje gaan in alle richtingen. Wat energie betreft, draagt ginseng bij aan een stabiele bloedsuikerspiegel, bevordert het cognitieve prestaties en beschermt het de hersenen tegen vrije radicalen dankzij antioxidanten.


2. Thee die goed is voor je maag

Om je spijsvertering te bevorderen of misselijkheid te bestrijden, bijvoorbeeld bij zwangerschap, is gemberthee dan weer een superidee. Hij helpt tegen een opgeblazen gevoel en verbetert de bloedcirculatie.


Schraap de schil weg met een lepel en laat de knol samen met citroen in heet water trekken. Je kan ook overdrijven: meer dan 4 gram gember per dag brengt je spijsvertering van slag. Geen fan van de smaak? Ook thee van citroengras en verveine werken rustgevend bij krampen.

3. Thee die goed is voor en na het sporten

Al jaren mateloos populair in Latijns- en Zuid-Amerika, staat yerba mate nu ook bij op elke hippe menukaart. Het bitterzoete drankje is gemaakt van de jonge blaadjes en knoppen van de mateplant.


Het vermindert spiervermoedheid door de melkzuurproductie te beperken. Rijk aan cafeïne en laag in suikers is het bovendien een prima energieboost voor en na het sporten. Het kan warm of koud gedronken worden en is populair bij voetballers en op café, zonder kans op kater.

4. Thee tegen veroudering

Zwarte thee bevat dan wel het minste antioxidanten, maar verlaagt je cholesterol en osteoporose. Studies wijzen uit dat twee dagelijkse kopjes je kans op ouderdomsdiabetes en eierstokkanker verlagen.


Ook je immuunsysteem wordt er sterker van, dankzij het aminozuur L-theanine, vijand van bacteriën, virussen en schimmels. Oh, en ook tandplaque en gaatjes zijn geen fan van zwarte thee.

5. Thee voor nachtrust 

Een gezellig kopje thee voor het slapengaan: je zou niet de eerste zijn die er vooral niet slaperig van wordt. Dat komt omdat de echte theesoorten theïne bevatten.


De avond is dus het moment bij uitstek om voor kruideninfusies te kiezen. Om je GABA-receptoren te activeren en je neurale transmissie te vertragen, zijn thee met kamille, citroenmelisse, valeriaan en passiebloem een goed idee. Slaap lekker.

 

Om deze webapplicatie op jouw iPhone of iPad te installeren, druk and then Add to Home Screen.