True

Wat je moet eten om je stressniveau te verlagen

Goed slapen, regelmatig sporten en af en toe wat meditatie. Dat zijn de eerste stappen om te ontstressen. Maar ook de juiste voeding kan helpen.

Hou rekening met het stresshormoon

Je lichaam produceert het stresshormoon cortisol om je energieniveau te reguleren tijdens stressvolle situaties. Om stress te verlagen is het de kunst om de productie van cortisol mooi in balans te houden. 


Het belang van verse voeding

Verse voeding eten is de nummer één strategie om je stress te verlagen. Denk aan fruit, groenten, vis, kip, volkoren granen en gezonde vetten. Spring voorzichtiger om met bewerkte voeding. Sommige bestanddelen in bewerkte voeding kunnen ontstekingen bevorderen in het lichaam en dus je cortisolniveau verhogen.

Ontdek ons versassortiment ->


Vitamine B is belangrijk

Vitamine B bevordert de afbraak van cortisol in je lichaam. De bekendste is vitamine B12. Het zit in rundvlees, kip en eieren, volle granen, gist en aardappelen.



Eet voeding met veel magnesium

Je kent magnesium misschien als middeltje tegen spierkrampen. Het werkt ook ontstekingsremmend en - opnieuw - het is goed voor de afbraak van cortisol. Het zit in avocado, bananen, broccoli, pure chocolade, pompoenzaad en spinazie.


Megaveel omega3

Voeding met hogere concentraties omega3 werken ook ontstekingsremmend:

Ansjovis, avocado, chiazaad, makreel, olijfolie, zalm, tonijn, sardienen en walnoten.



Voeding die je best vermijdt om stress te voorkomen

En dan heb je nog de klassieke boosdoeners die het stressniveau kunnen verhogen. Alcohol, koffie, suiker en koolhydraten (zoals gebak). Probeer hier een goede balans te vinden. Volg je buikgevoel - of misschien net niet. 

Om deze webapplicatie op jouw iPhone of iPad te installeren, druk and then Add to Home Screen.